Statut fundacji
Statut Fundacji Rozwoju i Edukacji „Mikstura”
Rozdział I – Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundacja Rozwoju i Edukacji „Mikstura”, zwana dalej Fundacją, działa na podstawie Ustawy z dn. 6 1984r. o fundacjach oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja została ustanowiona przez Maciej Szpunar zwany dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza – mgr Michała Stronowskiego w jego Kancelarii Notarialnej w Bielsku-Białej przy ul. Stojałowskiego 18/3, w dniu 29.01.2013. Akt notarialny Repertorium A nr 74/2013
§ 2
- Siedzibą Fundacji jest Bielsko-Biała.
- Fundacja może działać w kraju i za granicą.
- W Fundacji mogą być tworzone oddziały terenowe, zakłady lub przedstawicielstwa, a także Fundacja może wchodzić w skład innych fundacji, spółek lub zrzeszeń.
- Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
§ 3
- Nadzór na Fundacją sprawuje Minister właściwy ds. kultury i dziedzictwa narodowego
- Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 4
Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
§ 5
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów fundacji.
Rozdział II – Cele i zasady działania Fundacji
§ 6
Celem działalności statutowej Fundacji określonej w akcie fundacyjnym, jak i niniejszym statucie jest :
- edukacja dzieci i młodzieży oraz promocja i organizacja wolontariatu
- działania na rzecz równego traktowania kobiet i mężczyzn
- działania na rzecz zwiększania aktywności kobiet i ich udziału w życiu zawodowym, politycznym i publicznym
- pomoc w zdobywaniu wiedzy i kwalifikacji umożliwiających kobietom czynny udział w życiu zawodowym, społecznym, politycznym i publicznym,
- działania mające na celu poprawę sytuacji kobiet
- działanie na rzecz rozwoju przedsiębiorczości lub innowacyjności wśród dzieci, młodzieży lub kobiet w obszarach wiejskich lub miejskich
- edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży
- promowanie edukacji kulturalnej, dziedzictwa narodowego, nauk ścisłych, ekologii, ochrony środowiska, recyklingu
- wyrównywanie szans wśród dzieci, młodzieży lub kobiet na terenach wiejskich
- promowanie różnorodności kulturowej lub artystycznej
- przeciwdziałanie przemocy ze względu na płeć
- przeciwdziałanie dyskryminacji (dzieci, młodzież, kobiety)
- działania wspierające poziom adaptacyjności dzieci, młodzieży, kobiet w obszarze edukacyjnym, społecznym, gospodarczym
§ 7
- Fundacja realizuje swoje cele poprzez prowadzenie działalności nieodpłatnej i odpłatnej.
- W zakres działalności nieodpłatnej wchodzą:
- Organizacja lub udział w imprezach promujących edukację i kulturę
- Organizacja lub udział w festiwalach, koncertach, wernisażach, konferencjach, konkursach, imprezach kulturalnych, warsztatach, szkoleniach i prelekcji związanych z działalnością statutową Fundacji
- Propagowane lub wspieranie rozwoju edukacji w szkołach i na uczelniach wyższych
- Prowadzenie lub wspieranie ośrodków centrów edukacyjnych
- Prowadzenie lub wspieranie działalności wydawniczej, edukacyjnej, informacyjnej, internetowej, promocyjnej, reklamowej w zakresie realizacji celów statutowych
- Promocja lub reklama firm i instytucji wspierających edukację i kulturę
- Inne działania wspierające realizację celów statutowych Fundacji
- W zakres działalności odpłatnej, w przypadku nieposiadania niewystarczającej ilości środków przeznaczonych na pokrycie kosztów działań, wchodzi działalność wyszczególniona w ustępie 2.
Rozdział III – Cele i zasady działania Fundacji
§ 8
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 500 zł (pięćset złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 9
- Dochody fundacji mogą pochodzić z:
- Majątku własnego fundacji
- Przychody z odpłatnej działalności statutowej
- spadków, zapisów, darowizn, dotacji, subwencji i innego rodzaju przysporzeń majątkowych, poczynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne
- wpływów ze zbiórek i imprez organizowanych przez Fundację
- oprocentowania rachunków bankowych i lokat, z zysków ze sprzedaży i posiadania obligacji skarbowych skarbu państwa
- zaciągania pożyczek
- dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego
- aukcji internetowych
- innych źródeł określonych każdorazowo uchwałą Rady podjętą na wniosek Zarządu
- Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.
Rozdział IV – Władze Fundacji
§ 10
Władzami Fundacji są:
- Rada Fundacji, zwana dalej Radą
- Zarząd Fundacji, zwana dalej Zarządem
Rada fundacji
§ 11
- Rada Fundacji jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada Fundacji składa się z 2 do 5 członków i jest wybierana na pięcioletnią kadencję. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.
- Członków pierwszego składu Rady powołuje Fundator. Następnych członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady, i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady Fundacji.
- Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
- dobrowolnego wystąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.
§ 12
Do zadań Rady należy w szczególności:
- wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
- nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie Zarządowi absolutorium,
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu w tym Prezesa i Wiceprezesa Zarządu,
- podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji,
- podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji,
- podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów.
§ 13
- Rada Fundacji zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na piśmie.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym z inicjatywy Zarządu, bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego lub przynajmniej dwóch jej członków dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym charakterze.
- Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący
Zarząd
§ 14
- Zarząd Fundacji składa się z 2 do 5 osób, w tym Prezesa, powoływanych przez Radę Fundacji na pięcioletnią kadencję.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Pierwszy skład Zarządu powołuje Fundator.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Rady Fundacji,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka Zarządu.
- Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji przed upływem kadencji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
§ 15
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
- realizacja celów statutowych,
- sporządzanie planów pracy i budżetu,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
- składanie wniosku do Rady Fundacji o zmianę statutu,
- wnioskowanie do Rady Fundacji o połączenie i likwidację Fundacji.
- Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
§ 16
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na rok.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością osób, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
Sposób reprezentacji
§ 17
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach może składać każdy członek Zarządu samodzielnie.
- W sprawach majątkowych wymagany jest podpis jednego z członków Zarząd.
Rozdział. V. Postanowienia końcowe
§ 18
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji za zgodą lub na wniosek Zarządu Fundacji. Zmiany statutu nie mogą dotyczyć celów, dla realizacji, których Fundacja zastała ustanowiona, i określonych w akcie założycielskim. Jednakowoż Fundacja w toku swej działalności może określić dodatkowe cele i sposoby ich realizacji nie będące w sprzeczności z dotychczasowymi.
§ 19
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inna fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Rada Fundacji, bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§ 20
- Decyzję o likwidacji podejmuje Rada Fundacji, bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz realizacji celów zbliżonych do określonych w niniejszym Statucie.